Sains & Islam: Penciptaan Atom

Atom ialah zarah yang paling kecil di mana ia tidak boleh dibahagikan. Walau bagaimanapun atom didapati mempunyai zarah-zarah yang lebih kecil lagi. Kajian mengenai struktur atom dan aktivitinya telah membawa banyak manfaat kepada kesejahteraan hidup manusia menerusi penghasilan tenaga elektrik dan sebagainya.

Tidak kurang pula keburukan kepada alam sejagat akibat penghasilan tenaga nuklear. Semua benda dalam alam semesta ini termasuk tanah, api, air dan udara terdiri daripada atom.

Maha Suci Allah, sungguh menakjubkan yang atom-atom ini tersangat kecil, umpama pebandingannya; berjuta kali lebih kecil daripada ketebaln sehelai rambut manusia.

Next:
Sains & Islam: Al-Quran Sumber Inspirasi
Thursday 2 August 2012, 1200hrs.

[auto-imported from fadlyahmad.wordpress.com]
Advertisements

Sains & Islam: Sains & Teknologi

Ilmu sains dan teknologi merupakan sumber dari Al-Quran yang diturunkan kepada Nabi Muhammad S.A.W. Ajaran yang terkandung dalam Al-Quran melatih pemikiran dan mendisiplinkan pencarian ilmu pengetahuan untuk kemajuan sains dan teknologi. Menjadi asas penting bagi sarjana mengupas kajian yang dibuat untuk mentauhidkan Allah dan menambahkan keyakinan serta keimanan bila kita mampu memahaminya.

Sains dan teknologi Islam adalah berdasarkan kepada kewujudan Allah dan juga menunjukkan terdapatnya pertalian antara semua yang wujud. Jelaslah bahawa sains dan teknologi yang disumbangkan pada hari ini adalah dipelopori daripada sarjana-sarjana Islam dahulu dan bukannya dari orang Barat. Malah orang Barat sendiri menceduk ilmu ini daripada Islam.

Next:
Sains & Islam: Penciptaan Atom
Monday 30 July 2012, 1200hrs.

[auto-imported from fadlyahmad.wordpress.com]

Sains & Islam: Malaikat Menurut Perspektif Sains

Malaikat merupakan jamak kepada perkataan Arab, iaitu ‘malak’ yang bermaksud daya (force). Dalam hadis Rasulullah S.A.W ada dinyatakan bahawa malaikat dicipta daripada cahaya.

Cahaya merupakan sinaran elektromagnet yang membawa tenaga dan momentum dan kesannnya dapat dilihat apabila berinteraksi dengan jirim (matter). Hal ini selari dengan makna malaikat itu sendiri yang membawa maksud forces atau daya. Penciptaan malaikat tidak seperti manusia. Manusia dicipta hasil dari tindak balas biokimia. Justeru, manusia perlu patuh kepad hukum (sunnatullah) biokimia, iaitu emosi, makan dan berkahwin (mempunyai jantina). Sebaliknya, sinaran elektromagnet dicipta dari tindak balas fizik. Maka, sinaran elektromagnet tidak tertakluk pada hukum biokimia dan hal ini selari dengan sifat malaikat, iaitu tiada emosi, tidak bernafsu (tuntutan biologi) dan tiada jantina.

Menurut kajian, cahaya dapat bergerak dalam vakum dengan kelajuan 299,792,458 meter sesaat. Hal ini selari dengan firman Allah dalam Al-Quran: “…dan (malaikat-malaikat) yang terbang dengan kencangnya.” (Al-Mursalaat : 2)

 

Next:
Sains & Islam: Sains & Teknologi
Thursday 26 July 2012, 1159hrs.

[auto-imported from fadlyahmad.wordpress.com]

masih ada bunyi…

Masih di sini
Masih ada bunyi
Masih perhatikan dengan penuh teliti
Masih ada iri
Masih ada dengki
Masih ada juga orang yang macam gini

Masing-masing berjiwa seni
Masing-masing mencari rezeki
Masing-masing usaha tersendiri
Masin terasa lidah pun rasa peluh sendiri

Kita dengar kau menjerit
Kita dengar kau memekik
Kita dengar seumpama bunyi cengkerik

Buat apa pukul canang pukul gong satu kampung
Kalau sekadar menang sorak tapi kalah sabung
Sempadan hanyalah syarat
Agar berwarna-warni bahasa dan adat
Tapi lihat ke atas pandang ke langit
Kita saling berkongsi, jadi takyah nak bingit

Makan sama baca Bismillah
Mati sama bawah tanah

Akhir kata, tak orang tak kita
Takder kena-mengena dengan yang mati atau yang merah mata
Yang terasa boleh belah, yang terhibur boleh ketawa
Salam muhibbah pada semua… ZZzzzZZzzz…

-fadly.ahmad

.s e l i t j o k e r

.PTK HERE
.Gumbira.com HERE
.3 quotes daily HERE

[auto-imported from fadlyahmad.wordpress.com]

harap…

Harapkan pagar
Pagar masih tak mengerti
Kenapa dia yang bersalah
Meskipun tak pernah makan padi
Harapkan salah
Salah masih tak mengerti
Kenapa dia diadu domba
Meskipun tidak ditanyakan sendiri
Harapkan domba
Domba masih tak mengerti
Kenapa dia dijadikan helah
Meskipun termakan daging sendiri
Harapkan helah
Helah masih tak mengerti
Mengapa tiada rasa muhibbah
Demi ketenangan di hari nanti

Berharaplah
Moga bersinar sang mentari
Ikhlas menerangi setiap lautan dan belukar
Tanpa mengharapkan pulangan ganti
Berharaplah
Moga terbuka pintu hati
Tidak asyik mencari salah si pagar
Tapi perbaiki diri bertanamkan resmi padi…

-fadly.ahmad

.s e l i t j o k e r

.PTK HERE
.Gumbira.com HERE
.3 quotes daily HERE

[auto-imported from fadlyahmad.wordpress.com]

hulur sapu tangan…

Kalau betul berani sila tampil ke hadapan
Setakat angkat jari kita tak layan
Kita sesama lelaki jangan macam perempuan
Ada yang tak puas hati kita boleh selesaikan
Takyah maki-maki adat kita sopan
Otak jangan mati sila pandang ke depan

Raja atau menteri, jantan atau pondan
Satu hari nanti kita semua jalan
Rileks lah bradder meh sini minum teh secawan
Biarkan cikkak enjoy sale hujung bulan
Saya susun jari harapkan keampunan
Yang tergigit cili jangan berpeluh kepedasan
Order ice-lemon tea, saya hulur sapu tangan…

– fadly.ahmad

.s e l i t j o k e r

.PTK HERE
.Gumbira.com HERE
.3 quotes daily HERE

[auto-imported from fadlyahmad.wordpress.com]

hanya berkenyit mata…

Mengapa bertemu secara serang hendap
sedangkan dulu kita saling menatap
saling bergurau senda saling bermesra
sekarang saling bersaing mengejar kuasa

hilang sudah kebebasan untuk bersuara
yang dulunya tiap luahan penuh idea
kini hanya yang tertulis berkuat kuasa
mambantah melawan menempah tempat di penjara

kita kata tanah kita
salasiah bertamadun belaka
bahasa jiwa bangsa terpatri di dada
berlaung tak akan melayu hilang di dunia

tapi sayangnya bangsa jadi mangsa
agenda dan propaganda kini berleluasa
dengan hanya berkenyit mata
hilang ikhlas dari rupa…

-fadly.ahmad

.s e l i t j o k e r

.PTK HERE
.Gumbira.com HERE
.3 quotes daily HERE

[auto-imported from fadlyahmad.wordpress.com]

teguran manja…

Mataku hanya memandang wajahmu
Bila engkau senyum mesra sungguh ayu

Lirik matamu bagaikan pelangi
Yang memancar indah berwarna warni
Senyum bibirmu penawar luka hati
Seulas merah yang mekar berseri
Teguran manja membuat aku rindu
Bila saja engkau jauh dariku
Kan ku berikan sepenuh kasih sayangku
Inilah janji ku berikan padamu
Sesaat kau pergi jauh
Ku hanya bahtera yang hanyut di lautan
Dikala kau disisi
Seluruh samudera di dalam genggaman

Engkau inspirasi penawar semurni cinta
Aku khayal menikmati teguran manja Syaista

– fadly.ahmad

.s e l i t j o k e r

.PTK HERE
.Gumbira.com HERE
.3 quotes daily HERE

[auto-imported from fadlyahmad.wordpress.com]

siapalah kita…

Aku faham kau rasa terpedaya
Sini lain cerita sana lain cerita
Tapi sebelum dengar dari mulut kuda
Tuduhan dibentang berjela-jela
Kenapa tak bertanya dari punca
Malah menyerang tanpa suara
Sedangkan kita kita kawan macam biasa
Tetiba bermusuhan tanpa usul periksa
Memang benar ada berita
Tapi diamanah supaya rahsia
Kalau kenyataan susah nak terima
Tunggu jer lah di saat akhirnya
Kami sekadar berjanji setia
Siapalah kita…

Kerjaya dan pangkat hanya sementara
Itupun selagi sifat masih sempurna
Tugas mencari rezeki dunia
Makan gaji sesama manusia
Tapi ingatlah akhirnya tak ke mana
Bapok pondan jantan betina
Pelakon jakun pencuri atau raja
Semuanya tujuh kaki dalamnya
Bermaafan tiada salahnya
Hidup tetap diteruskan jua
Ada yang ketawa ada yang terasa
Memang manusia ni ada-ada saja
Kami anggap kau member
Tapi kenapa kau feeling dewa
Kami di sini dipandang hina
Perbuatan semua salah belaka
Jangan sampai cik buyung bertanya
Kau siapa?

– fadly.ahmad

.s e l i t j o k e r

.PTK HERE
.Gumbira.com HERE
.3 quotes daily HERE

[auto-imported from fadlyahmad.wordpress.com]